28 de nov. 2012

EDUCACIÓ EN DRETS HUMANS I


FCONGDH
Ahir a la seu de la Federació Catalana d’ONG pels DretsHumans es va presentar l’Estudi Educació en Drets Humans.  Aquest estudi que he coordinat recull les reflexions de la Comissió d’Educació de la FCONGDH sobre l’EDH el seu abast i els seus continguts.
Drets Humans i educació tenen una finalitat comuna: potenciar el màxim desenvolupament de la persona i de les comunitats. En els principals instruments relatius als Drets Humans, l’educació en aquesta matèria es considera part integrant del dret a l’educació i ha d’orientar-se vers al ple desenvolupament  de la personalitat humana,
La relació entre DDHH i Educació és totalment recíproca, els primers són el marc ètic i l’educació esdevé l’eina que genera els procés de coneixement i l’espai pel ple desenvolupament dels drets. enfortir els drets humans i les llibertats fonamentals de les dones i els homes i promoure els valors de la pau, la comprensió i la tolerància.
Trobar una única definició sobre què s’entén per EDH és gairebé impossible, si bé és cert que totes parteixen del coneixement dels drets humans, les perspectives canvien depenent de qui les  faci. Segons Nancy Flowers  hi ha diferents formes de definir l’EDH, ja es facin organismes internacionals (àmbit de les polítiques educatives), des del sector de les ONG o, finalment, des del món de la pedagogia.

   
EDUCACIÓ EN DRETS HUMANS

Procés actiu de coneixement i exercici dels drets humans i dels seus instruments de protecció 
  
Organismes Internacionals
 

 ONG
  
Àmbit de la pedagogia 
  
- Es centra més en el coneixement dels instruments normatius de DDHH que no pas en l’exercici
  
- Proposen una educació encaminada a la continuïtat de l’ordre social,
   
- Atorguen als estats la responsabilitat de controlar quins són els continguts i les estratègies de l’EDH.
 - Encaminades a la transformació d’actituds, l’EDH esdevé una eina de transformació social.
  
-  Es combina teoria i pràctica dels DDHH
 - Posen l’èmfasi en la protecció davant les violacions del drets per tal d’empoderar els grups vulnerables
 - Palesen els valors que creen i conformen els DDHH; 
- Promouen  la coresponsabilitat i la solidaritat de cara a cercar alternatives a les injustícies i a les desigualtats.

 La FCONGDH fa una proposta de definició que subscric totalment:

L’Educació en Drets Humans és el desenvolupament d’actituds de compromís i responsabilitat i d’habilitats per respectar, promoure, protegir els drets propis i dels altres i denunciar-ne qualsevol vulneració a través de la formació i el coneixement d’eines i instruments de protecció dels drets humans. Tot això es sustenta en els valors que es desprenen de la DUDH (dignitat, llibertat, igualtat i justícia).


Una educació que és En, Per, sobre i dels Drets Humans atès que fa referència al seu coneixement, a les actituds i al desenvolupament d’habilitats de defensa i exercici dels drets.
Aquest curs dedicarem la majoria de posts als drets humans, amb reflexions, articles, recomanacions i bones pràctiques.
Ens agradaria conèixer els vostres interessos i suggeriments.
Si voleu un exemplar de la publicació escriviu: a interaliaeducacio@gmail.com , en breu estarà en format electrònic. 

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari cal que deixis el teu nom i el
teu correu electrònic.