8 de set. 2010

Alfabetització, femenina i singular

Katy Anis/UNESCO
Segurament us preguntareu per què he posat aquest títol a l’article. Segons les últimes estadístiques, dels 759 milions d'adults analfabets, dues terceres parts són dones. Ens trobem davant una paradoxa, sempre s’ha atribuït a les dones la responsabilitat de vetllar per l'educació dels fills i per l'abastament de les necessitats bàsiques de la família, tanmateix són elles les que veuen vulnerat el seu dret a una educació bàsica.

Heu pensat per un moment com afectaria la nostra vida quotidiana si no haguéssim adquirit els coneixements per llegir i escriure? som conscients de les coses que ens haguéssim perdut?
Avui, 8 de setembre, se celebra el Dia Internacional de l'Alfabetització, aquest any sota el tema "Alfabetització i autonomia de les dones” La UNESCO atorga els Premis Internacionals d'Alfabetització, que distingeixen programes innovadors que fomenten l'autonomia de les dones mitjançant l'alfabetització a Alemanya, Egipte, Nepal, Cap Verd, Malawi i Colòmbia.

Segons l'Irina Bokova, Directora General de la UNESCO, "Invertir en l'alfabetització de les dones aporta grans beneficis: millora els 'aliment, possibilita una millor salut materno-infantil i propicia l'accés de les nenes a l'educació. En resum, les dones alfabetitzades tenen un efecte multiplicador positiu a tots els indicadors de desenvolupament. Aquest Dia Internacional té per objecte assenyalar a l'atenció de tots la urgent necessitat d'un major interès
en promoure l'alfabetització, especialment la de les nenes i les dones".
Però més enllà dels indicadors de desenvolupament que demostren que una "alfabetització funcional" millora els coneixements sobre salut, alimentació i desenvolupament, aquesta ha d'anar acompanyada de la defensa i promoció de la igualtat d'oportunitats i l'accés als drets bàsics; de què serveix rebre una bona educació per a la salut si difícilment les dones no podran accedir els serveis sanitaris bàsics? o conèixer la necessitat d'un servei de gestió de residus, si no poden permetre's l'accés a aigua potable ni a latrines segures?

L'alfabetització és el primer pas cap al coneixement i exercici dels drets humans. Alfabetitzar és obrir una porta cap a l'educació que permet accedir al món laboral i social. Per a les dones dels països en vies de desenvolupament el fet de saber llegir i escriure els permet accedir en igualtat a la pròpia identitat cultural, els brinda la possibilitat de construir-se un espai personal de reconeixement.
Potser tinguem una imatge massa estereotipada de la "dona analfabeta del Tercer Món" i de com han de ser els programes d’alfabetització, massa sovint els programes de formació d'adlults  no tenen en compte les necessitats i interessos de les dones que hi assisteixen,  ni els seus coneixements del món.

Jocelyn Carlin/UNESCO
Per a les dones aprendre a llegir i a escriure els permet participar, sentir-se reconegudes (poder escriure el seu nom, en definitiva, signar, les reconeix com a membres de la comunitat) i construir el seu entorn social i sentir-se tan instruïdes com els seus marits i els seus fills.



Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari cal que deixis el teu nom i el
teu correu electrònic.